Wat is Worker Placement?


Worker Placement is een populair spelmechanisme bij bordspellen, Worker Placement betekent: Werker Plaatsing. Het komt erop neer dat je een werker (meestal meeple of een dobbelsteen of pion) plaatst op het bord en je daarmee een actie kunt uitvoeren. 

Bij een spel met dit mechanisme zijn er meestal een aantal velden met acties. Hierop plaatsen de spelers om de beurt een van hun werkers. Op elk veld is vaak maar plaats voor één werker, hierdoor wordt de keuze steeds beperkter. Sommige acties kan je gelijk uitvoeren maar er zijn ook spellen waarbij je de acties pas mag uitvoeren zodra alle werkers op het bord staan. De acties zijn erg verschillend, het kan bijvoorbeeld het pakken van grondstoffen of kaarten zijn.

Waar komt Worker Placement vandaan?

In 1998 werd door Richard Breese het spel Keydom uitgebracht. In dit Middeleeuwse dorpje sprokkel je grondstoffen en andere zaken bij elkaar, het begin van het mechanisme! Een ander bordspel met dit mechanisme is Caylus uit 2005, in de herinnering van de gemiddelde spelliefhebber wel het eerste Worker Placement bordspel 

Dit spel mechanisme is interessant omdat de acties verschillen en de ene beter is dan de andere. Daardoor moet je goed opletten en op het juiste moment je werker op de interessantste plek plaatsen. Tegenwoordig is dit mechanisme erg populair en zijn er veel verschillende bordspellen die werken met het Worker Placement principe, zoals: Everdell, Agricola, Viticulture en de Rovers van de Noordzee.

Lees wat meer over verschillende Worker Placements: Everdell

Welkom in de lieflijke vallei Everdell. Verzamel bessen, stenen, hars en hout. Deze grondstoffen heb je nodig om je beschaving te laten groeien. Verwelkom de verschillende boswezens en laat je onderdompelen in de magische en wondere wereld van Everdell.

In Everdell kun je op verschillende locaties je arbeiders op het speelbord plaatsen om grondstoffen of kaarten te verzamelen. Deze grondstoffen heb je nodig om boswezens en gebouwen in je stad te kunnen spelen. Je speelt in het spel vier seizoenen; lente, herfst, zomer en de winter. Na het laatste seizoen worden alle verzamelde punten opgeteld. Het spel eindigt wanneer niemand meer acties kan of wil uitvoeren. De speler die de beste stad bouwt en de meeste punten heeft verzameld, wint het spel.

De Verdwenen Ruïnes van Arnak

In het bordspel Verdwenen Ruines van Arnak hebben ontdekkingsreizigers sporen gevonden van een nieuwe beschaving op een onbewoond eiland in onbekende zeeen. Op Arnak leid je een expeditie om het nieuwe eiland te verkennen en verloren artefacten te vinden. In je reis zul je angstaanjagende bewakers tegenkomen waar je het tegen op moet nemen. Dit doe je allemaal om de geheimen van het eiland te ontdekken. De verdwenen ruines van Arnak combineert deck-building en worker-placement in een spel met verkenning en voorraadbeheer. Ontdek jij al haar geheimen?

Het doel is eenvoudig: zet je middelen, arbeiders en kaarten in en probeer zoveel mogelijk overwinningspunten te verzamelen. Welke weg je inslaat is geheel afhankelijk van de keuzes die je maakt. Je kunt veel acties uitvoeren. Je zult dus veel moeten afwegen en een sterke strategie moeten vormen om voldoende punten binnen te slepen. De speler die aan het einde van het spel de meeste punten heeft, wint het spel.